Thursday, 13 October 2011

Peringatan ribut di Bandar Terengganu(versi loghat Terengganu)



Memang kuak giler ribut kat bandor ganu hok aghi tu. Abis cabut banner besi, pokok balik abis, musing ketang lake oghang. Ambe mase ngoh tgk live bola ganu lawang n9. Pahtu, tangguh kejap, ghase lamer gok posen…abis je live kadang abih lambat r, dalam setengah jam gitu kot, ada tubit video kat youtube pasal rebut. Memang kacik r.


Betulan ambe duk KL mase tu, tobat geram, ghase nok tembo balik, kadang gitu r, ada kejer tekpun. Nok gok tgk. Kalau ada ganu, tobat gi lalu r Bandar. Memang cian r shah Bandar, walepak sutir.

Pahtu ambe mikir soghang, Allah Taala nok bagi oghang ganu peringatang nok kabo kite doh la wat maksiat. Saing ambe kabo, taman shah Bandar teruk…memang walepak tekpun dating ngat ramai-ramai citu bakpe…alam maroh r boh. Serabut nengok.  Allah Taala kabo moleh dahtu, penuh kasih sayang, supaya oghang ganu sedor skit. Negri ganu ni negri hok penoh oghang zamang dulu panggil serambi makkah. Ramai ulamak, wali-wali Allah, oghang wat kejer agama banyak agi. tengok gambar. banyok gi gambor kadang letok hok ni jer.














Doa-doa ulama lu mintok Allah jager anak cucu ye, tanah air ye. Mmg Allah xizin maksiak2 sohor kar ganu. Doh wane dok sedor g. ghase maksiat koho nok banyok, Allah tunjuk lalu…atas muka boh.
Allah bersifat Maha Kasih Sayang, Allah turun bala kejap je ari tu, napok per bahaya, kadang soghang xdok hok mati ke cedera paroh. Selamat lake…ce kalau Allah bagi bala per negri aceh lu, dok dang ape2…mati bodo gitu blake…ghamai pulok. Doh nok negri kite jdi gitu etek? Ni dalam kitab kabo bakpe gok bala maghi ook, ni nok kabi ni. Sebab yer:

Napok-napok ada lake doh kat ganu tcinta. Gane gaaaaaamok ? ada maser gi nok berubah. Dang agi. Insya Allah, sebab pakat2 awok-awok kiter nok berubah ke jadi baek, Allah bagi hidayah kat kiter pahtu bagi amang negri kite ni. Allah banyok doh bagi nikmat kat kiter, bukak mater hati etek tengok. Allah Taala bagi hasil minyok, balok, perikanan macang-macang g. kaya raye negri. Jangan lok kita balas nikmat Allah bagi tu ngen perangai hodoh. Tekgi ada oghang tanyo, yeke negri kayo?doh bakpe rakyat susoh? Doh nak wat gane…ambe nok kabo terus je…doh kalau kat atas bahang duit rakyat je…dok miskin bakpenye rakyat. Maghi ribut hok hari tu capur runtuh atap stadium baghu, nok kabo alam ciiiiikit dok redha duit rasuah, duit hasil kezalimang di bina di tanoh. Tanoh pon panah wei duit haram duk atas yer…ni peringatang kat pemimpin2…sedor kit.

Maghi awok2, kiter berubah lake…wat naik atau bahasa akademik kit martabatkan syariat Islam mula. Dohla terpengaruh agenda hiburan melampau, enjoy sokmo. Doh la, ambe, awok2 dok tau lake mati biler..mati jap g kot saboh gok, kerja Allah Taala blake. Kiter hambe ni wat keje hambe.
Gane macang ‘hijau’ je bau tulisan. Dok kira hijau ke biru, kejer wat naik Islam, keje oghang islam blake bukan kejer parti tertentu. Kalu parti Islam xdok pon, kite mmg kene jaga ngeri kite ngen syariat Islam. Ke wane?undi rahsia.

Ok awok2…ambe undur diri lu.

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete