Saturday 8 October 2011

Doa: Antara Ahlul Sunnah dan Muktazilah


Di kalangan Muktazilah(satu firqah menyimpang dari Ahlul Sunnah Wal Jamaah) berpendapat bahawa doa itu tidak ada manfaat. Pendapat mereka bertentangan dengan jumhur Ulama’. Mereka beralasan bahawa sesuatu yang dikehendaki Allah Taala terjadi maka itu pasti terjadi dan sesuatu yang tidak di kehendaki Allah pasti tidak akan terjadi, baik di panjatkan doa atau tidak. Mereka mentafsirkan ayat-ayat Al Quran tentang doa dengan pengertian doa hanyalah ibadah.

Hujah Ahlul Sunnah Wal Jamaah

Menurut Ahlul Sunnah Wal Jamaah bahawa doa adalah meminta pelbagai keperluan(hajat) kepada Allah, bermanfaat bagi orang hidup dan orang yang sudah mati, sampai kepada yang dikehendaki sekalipun doa itu di seru oleh orang kafir. Hal ini berdasarkan hadis Anas:

 دعوة المظلوم مستجابة وإن كانت من كافر

“Doa orang yang dizalimi makbul sekalipun dari orang kafir”(HR Ath-Thayalisi)

Keputusan atau qadha Allah SWT yang di putuskan Allah kepada hambaNya terbahagi kepada dua: pertama qadha mubram(pasti, tiada perubahan) dan Muaalaq(bertakluk/ kata lebih mudah masih boleh berlaku perubahan). Bila kita berdoa, doa tersebut memberi kesan kemungkinan berlaku perubahan qadha Allah. Dengan Izin Allah. Tidak mustahul, lantaran melazimi doa akan sesuatu hajat secara bersungguh-sungguh, Allah SWT yang Maha Adil memakbulkan permintaan hamba-hambaNya.

Allah SWT berfirman dalam surah Ghafir ayat 60:

وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ

“Dan Tuhan kamu berfirman: “berdoalah kamu kepadaKu, nescaya aku perkenankan permintaan kamu. Sesungguhnya orang-orang  yang sombong dari menyembahKu, akan masuk neraka Jahanam dalam keadaan hina”

Allah SWT berfirman dalam Surah Al Baqarah ayat 186 yang bermaksud:

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ

“ Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat(dekat bukan bangsa jarak). Aku mengabulkan permohonan orang yang berdo'a apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran”

Allah SWT berfirman lagi dalam Surah Al An’am ayat 41:

بَلْ إِيَّاهُ تَدْعُونَ فَيَكْشِفُ مَا تَدْعُونَ إِلَيْهِ إِنْ شَاء وَتَنسَوْنَ مَا تُشْرِكُونَ

 “(Tidak), tetapi hanya Dialah yang kamu seru, maka Dia menghilangkan bahaya yang karenanya kamu berdo'a kepadaNya, jika Dia menghendaki, dan kamu tinggalkan sembahan-sembahan yang kamu sekutukan (dengan Allah).

Berkenaan adanya Ijabah,(pengabulan doa) di jelaskan dalam hadis munajat Nabi Musa a.s:

“Jika berdoa kepadaKu maka Aku akan perkenankan doa mereka. Ada kalanya mereka melihatnya dengan segera, ada kalanya Aku akan menghindarkan bahaya(kejahatan, penyakit) dari mereka dan adakalanya Aku menangguhkan untuk mereka perolehi di akhirat kelak”

Rasulullah SAW berdoa di banyak tempat, contohnya di perang Badar, terhadap musuh penduduk Bi’ri Ma’unah dan terhadap orang-orang yang memperolok-olokkan Baginda. Doa merupakan salah satu usaha untuk mencapai kehendak. Jika Baginda SAW berdoa kepada Allah dalam urusan hidup dan dakwah baginda SAW, maka siapakah kita untuk sombong untuk tidak berdoa. Jangan terpengaruh dengan dakyah muktazilah yang mana pendapat mereka boleh membawa manusia malas untuk berdoa kepada Allah SWT. ayuh, berdoalah.

ruj: هداية المريد إلى جوهرالتوحيد, الشيخ بكرى رجب
      شرح الأسماء الحسنى أب القاسم النقشبندي



No comments:

Post a Comment