Wednesday 27 July 2011

Sambungan Syarah Aqidatul Awam, As Syaikh Al Alim As Sayyid Ahmad Al Marzuki Al Maliki


فالحمد لله القديم الأول و الأخر الباقى بلا تحول

“Maka bermula segala Puji khusus bagi Allah, Yang terdahulu dan awal
Dan yang akhir yang kekal tanpa berubah”

[Syarah]

Syeikh Ahmad Marzuki memulai  pujian kepada Allah sebagai menunaikan hak suatu nikmat yang wajib di syukuri.

Bermula puji pada lughah(bahasa) ialah:

هو الثناء بالجميل الإختياري على جهة التعظيم
“Iaitu memuji dengan keelokan atas sifat yang elok yang ikhtiyari atas pihak pengagungan”

Dan puji pada istilah:

فعل ينبيء عن تعظيم المنعم بسبب كونه منعما على الحامد أو غيره سواء كان ذلك الفعل قولا باللسان أو اعتقادا بالجنان أو عملا بالأركان كما قيل

 " perbuatan yang memberitahu ia daripada membesarkan akan yang memberi nikmat dengan sebab keadaannya yang memberi nikmat atas orang yang memuji atau atas orang yang lainnya, samada perbuatan itu perkataan dengan lidah atau iktiqad dengan hati atau amal dengan anggota tubuh sebagimana di katakan orang”

Mereka berkata:

أفادتكم النعماء مني ثلاثة
يدي و لساني و الضمير المحجبا

“telah sampai kepadamu nikmat-nikmat dari ku akan tiga [iaitu] tanganku, lisanku, hatiku yang di tertutup”

Rukun puji terbahagi kepada lima:

Pertama: حامد, orang yang memuji. Dalam konteks syair ini, Syeikh Ahmad Marzuki adalah hamid.

Kedua: محمود  , yang di puji yakni Allah Taala

Ketiga: محمود به, yang di puji dengan sebabnya, atau erti kata yang mudah sesuatu yang menyebabkan adanya pujian iaitu sifat kepujian yang tsabit ia bagi Allah.

Keempat: محمود عليه, yang di puji atasnya iaitu nikmat yang di puji atasnya.

Kelima: صيغة, lafaz seperti perkataan الحمد لله

Pujian terbahagi kepada 4 bentuk:

1-Puji Qadim kepada Qadim

Iaitu puji Zat Allah kepada ZatNya sendiri seperti Firman Allah Taala:

نِعۡمَ ٱلۡمَوۡلَىٰ وَنِعۡمَ ٱلنَّصِيرُ 
…dia adalah sebaik pelindung dan sebaik-baik penolong”(Surah Al-Anfal:40)

2-Puji Qadim kepada Hadis

Seperti firman Allah kepada Nabi Muhammad SAW

وَإِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ۬ 
“Dan sesungguhnya kamu benar-benar berbudi pekerti yang agung”(Surah Al Qalam:4)

3-Puji Hadis kepada Qadim

Seperti sabda Nabi Isa a.s yang di ceritakan di dalam Al Quran
 تَعۡلَمُ مَا فِى نَفۡسِى وَلَآ أَعۡلَمُ مَا فِى نَفۡسِكَ‌ۚ إِنَّكَ أَنتَ عَلَّـٰمُ ٱلۡغُيُوبِ
“…engkau mengetahui apa yang ada pada diriku dan aku tidak mengetahui apa yang ada pada diri engkau. Sesungguhnya engkau maha mengetahui perkara yang ghaib-ghaib”(Surah Al Maidah:116)

4-Puji Hadis kepada Hadis

Seperti sabda Rasulillah SAW kepada Sayyiduna Abu Bakar As Siddiq r.a
ما طلعت الشمس و لا غربت من بعدى رجل أفضل من أبي بكر الصديق

Tidak akan terbit matahari dan tidak tenggelam setelahku atas seorang lelaki yang lebih utama daripada Abu Bakar As Siddiq r.a”(Riwayat Bukhari)

Hakikatnya segala puji di atas berdiri atas puji yang Qadim bagi Qadim, kerana itulah kalimah الحمد لله di terjemahkan segala puji tertentu bagi Allah. Tertentu atau khusus hanya kepada Allah semata-mata. Tiada pemuji atau di puji melainkan daripada Allah kepada Allah. Satu kalimah yang sudah cukup membawa seseorang wahdah sl syuhud akan Allah di dalam perasaannya.

Maka berkata Syeikh Ahmad Malawiy:

و الحمد لله ثمانية أحرف و أبواب الجنة أي يخير بينهما إكراما له و إنما يدخل من الباب الذي علم الله أنه يدخل منه

“Kalimat al hamdu lillahi mempunyai lapan huruf dan pintu-pintu syurga ada lapan, maka barangsiapa yang mengucapkan dengan hati yang bersih, maka ia berhak memperoleh lapan pintu syurga yakni dia boleh memilih pintu-pintu itu sebagai penghormatan untuknya. Dan pasti dia akan masuk dari pintu yang Allah sahaja yang tahu dia masuk dari pintu yang mana.”

Sesungguhnya Lafaz  الحمد benar-benar telah di mulakan di awal surah pada lima surah di dalam Al Quran:

1-Pertama: Surah Al Fatihah

ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ
segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekelian Alam”(Surah Al Fatihah:2)

2-Kedua: Surah Al An’am

ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ ٱلَّذِى خَلَقَ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ وَجَعَلَ ٱلظُّلُمَـٰتِ وَٱلنُّورَ‌ۖ 
Segala puji tertentu bagi Allah yang telah menciptakan langit dan bumi dan mengadakan kegelapan dan cahaya”(Surah Al An’am:1)

3-Ketiga: Surah Al Kahfi

ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ ٱلَّذِىٓ أَنزَلَ عَلَىٰ عَبۡدِهِ ٱلۡكِتَـٰبَ وَلَمۡ يَجۡعَل لَّهُ ۥ عِوَجَاۜ 
Segala puji tertentu bagi Allah yang telah menurunkan kepada hambaNya Al Kitab”(Surah Al Kahfi:1)

4-Keempat: Surah Saba’

ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ ٱلَّذِى لَهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ
Segala puji tertentu bagi Allah yang memilki apa yang dilangit dan apa yang di bumi….”(surah Saba’:1)

5-Kelima: Surah Fathir

ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ فَاطِرِ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ جَاعِلِ ٱلۡمَلَـٰٓٮِٕكَةِ رُسُلاً 
“Segala puji tertentu bagi Allah pencipta langit dan bumi, yang menjadikan malaikat sebagai utusan-utusan…”(Surah Fathir:1)

Dan lafaz al hamdu  di jadikan penghujung surah pada lima surah juga:

1-Pertama:  Surah Al Isra’

وَقُلِ ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ ٱلَّذِى لَمۡ يَتَّخِذۡ وَلَدً۬ا 
Dan katakanlah: Segala puji khusus bagi Allah yang tidak mempunyai anak”(Surah Al Isra’:111)

2-Kedua: Surah An Naml:

وَقُلِ ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ سَيُرِيكُمۡ ءَايَـٰتِهِۦ فَتَعۡرِفُونَہَا‌ۚ 
“Segala puji tertentu bagi Allah, Dia akan memperlihatkan kepadamu tanda-tanda kebesaranNya, maka kamu akan mengetahui..”(Surah Al Naml:93)

3-Ketiga: Surah As Shoffat

وَسَلَـٰمٌ عَلَى ٱلۡمُرۡسَلِينَ (١٨١) وَٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ
Dan kesejahteraan dilimpahkan atas para rasul. Dan segala puji tertentu bagi Allah Tuhan pentadbir seluruh alam”(Surah As Shoffat:181-182)

4-Keempat: Surah Az Zumar

وَقِيلَ ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ
Dan di ucapkan: segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekelian alam”(Surah Az Zumar:75)

5-Kelima: Surah Al Jatsiah

فَلِلَّهِ ٱلۡحَمۡدُ رَبِّ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَرَبِّ ٱلۡأَرۡضِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ 
“Maka bagi Allah segala puji, Tuhan langit dan bumi, Tuhan semesta alam”(Surah Az Zumar:36)

Huraian makna bait

Makna القديم Al Qadim adalah sesungguhnya wujud Allah tiada permulaan.

Makna الأول  Al Awwal adalah tidak ada permulaan bagi wujudNya

Makna  الأخر Al Akhir adalah tiada penghujung bagi wujudNya

Dan makna الباقى Al Baqi adalah kekal

Dan makna بلا تحول adalah tanpa ada perubahan. Kalimah ini sebenarnya menjelaskan  makna kata al baqi’ kerana sesungguhnya makna tahawwul adalah pindah dari satu keadaan ke keadaan yang lain.

Rujukan:
 Syarah Nur Zalam ala aqidatil awam, Syeikh Nawawi banten
 Syarqawi ala hud hudi, Imam Syarqawi
 Kifayatul awam, Syeikh Muhammad fudhol
 Aqidatun Najin, Syeikh Zainul Abidin Muhammad Al Fathani
  Syarahan Syeikuna Syeikh Ibrahim Muhammad As Syathariy

Saturday 16 July 2011

Syarah Aqidatul Awam, As Syaikh Al Alim A s Sayyid Ahmad Al Marzuki Al Maliki


Berkata Nazhim, As Syaikh Al Alim As Sayyid Ahmad Al Marzuki Al Maliki:

أبدأ باسم الله و الرحمن و بالرحيم دائم الاحسان
Aku memulai dengan menyebut nama Allah dan yang maha pengasih dan maha penyayang yang berterusan berbuat kebaikan.

[Syarah]

Ketahuilah sesungguhnya, kebanyakan kaum Asyairah berpendapat, الاسم عين المسمى :
nama itu adalah ain(dzat) bagi sesuatu yang di namakan.
Allah Taala berfirman:

سَبِّحِ ٱسۡمَ رَبِّكَ ٱلۡأَعۡلَى
Sucikanlah nama Tuhanmu…”(Surah al A’la:1)

Dan Allah Taala jua berfirman:

مَا تَعۡبُدُونَ مِن دُونِهِۦۤ إِلَّآ أَسۡمَآءً۬
Kamu tidak menyembah yang selain Allah kecuali hanya(menyembah)nama…”(Surah Yusuf:40)

Yang jelas, bahawa tasbih dan ibadah adalah di tujukan kepada dzat. Kata qil(pendapat lemah):


الاسم غير المسمى
“Nama bukan sesuatu yang dinamakan”

Bersandarkan firman Allah Taala:

لَهُ ٱلۡأَسۡمَآءُ ٱلۡحُسۡنَىٰ
”…..Dia mempunyai al asma al husna(nama-nama yang baik)”(Surah Thoha:8)

Mesti ada perbezaan antara sesuatu dan sesuatu yang di sandarkan atau di namakan. Dan kerana berbilang nama serta tunggalnya sesuatu yang di namakan yakni Allah itu esa tapi namaNya ada 99.
Jika nama adalah ain(dzat) sesuatu yang dinamakan, maka pastilah terbakar mulut orang yang berkata “api..api” dan benda mudarat lain.

Wednesday 6 July 2011

Bicara Tentang Fana'

Fana’ ertinya meniadakan diri atau melenyapkkan dan melebur diri, sehingga menjadi hapus lalu kekal kepada Allah. Fana’ biasanya beerti hilang wujud diri kita kembali kepada wujud Allah. Oleh kerana itu, dikatakan dia telah fana’ dari dirinya dan fana’ akan zahir, lalu kekallah ia di dalam baqo’ Allah.

Selanjutnya dari segi lain bahawa fana’ ialah lenyap segala-galanya, lenyap af’alnya, lenyap sifatnya dan lenyap dirinya. Semuanya itu lenyap yang tinggal dan ada adalah hak Allah dan milik Allah.

Perhatikan kata Ahli tasauf, “adapun fana’ yang di tuntut oleh ahli sufi ialah fana’un nafsi(leburnya diri) iaitu hancurnya kesedaran ada jasad yang kasar”.

Seperti tersebut dalam kitab Ar Risalah Al Qusyairiah:

فَنَاؤُهُ عَنْ نَفْسِهِ عَنْ خَلْقِ بِزَوَالِ اِحْسَاسِهِ وَ بِهِم فَنَفْسُهُ مَوْجُودَةٌ وَ الخَلْقُ مَوْجُودٌ وَ لَكِنْ لَاعِلْمَ لَهُ بِهِم وَ لاَ بِه

“Fana’ nya seseorang dari dirinya dan dari makhluknya yang lain, hilangnya kesedaran tentang dirinya dan hilangnya kesedaran makhluk yang lain, padahal dirinya itu ada dan makhluk lain itu ada, akan tetapi tidak disedari adanya”


Ahli Tasauf berkata: “mereka ahli tasauf fana’ dari dirinya dan baqo’ dengan Tuhannya, terasa dalam hatinya ia bersama Allah dan kembali ke Allah. Ajaran tasauf mengajarkan jalan dan pintu masuk untuk menemui hadrat Allah adalah melalui pintu fana’, mendawam(melazimi) zikrullah dan melupakan yang lain dari Allah. Mereka bertujuan semata-mata untuk liqoillah(bertemu dengan hadrat Allah)”

Imam Al Ghazali r.a telah membenarkan pendapat tersebut seperti tersebut dalam kitab “Insan Kamil”. Menurutnya untuk mencapai akan rasa wujud Allah, melihat hadrat Allah yang Maha Agung itu ialah dengan terbukanya hijab(kasyaf).

Apa di bincangkan di dalam perihal fana’ ialah perkara syuhudiah bukan perkara iktikad. Di dalam perasaanya seolah-olah hilang dirinya meskipun pada hakikatnya masih ada dirinya. Ramai manusia cepat menghukumkan kesesatan jika bicara hal ini kerana mereka tidak memahami bicara sebuah perasaan dari mahligai makrifah yang agung. Perbahasan hal ini bukan perkara pelik malah turut di bincangkan dalam pengajian ilmu tauhid yang asas.

Berkata Syaikh Ibrahim al Bajuri, mantan Syeikhul Azhar 1263H di dalam kitabnya Risalah Bajuri Fil Tauhid:

 وَمَعْنَى الوَحْدَانِيَّةِ فِي الأَفْعَالِ: أَنَّهُ لَيْسَ لِغَيْرِهِ فِعْلٌ مِنْ الأَفْعَالِ

“Pengertian Esa pada perbuatan, bahawasanya selain Allah Taala, tidak ada yang mempunyai kekuatan untuk melakukan suatu perbuatan dari pelbagai perbuatan”.

Perkataan ini dinamakan  كم منفصل في الأفعالKam Munfasil pada af’al

Bermula fana’ itu tiga perkara:

1-               Fana’ segala af’al perbuatanmu pada perbuatan Allah Taala seperti kata pada fana’ itu tiada perbuatan atau melainkan Allah yang berbuatnya dan padangan matahatimu kerana pada hakikat tiada afa’al perbuatanmu dengan sendiri melainkan dengan qudrat dan iradah Allah Taala jua.

2-               Fana’ pada sifat-sifat hamba itu pada sifat Allah seperti katanya tiada yang kuasa, tiada yang hidup, tiada yang tahu, tiada yang mendengar, tiada yang melihat, tiada yang berkata-kata pada hakikatnya Allah Taala pada pandangan mata hatimu pada yang demikian itu syuhudlah namanya. Pengnisbahan ism sifat pada perkara hadits adalah dalam hakikat diPER oleh Allah Taala.

3-               Fana’ hamba pada wujudnya diri pada dzat Allah seperti kata tiada yang wujud atas sebenar-benarnya melainkan Allah dilihat dalam hatinya seperti yang demikian itu musyahadah namanya.

Dan adalah maksud fana’ itu bahawa di karamkanlah (lenyaplah ia) seseorang di dalam lautan Jalal, jamal, Qahar, Kamal Allah Taala ertinya lenyap di dalam lautan kebesaran dan kesucian Allah dan kekerasan dan kesempurnaan Allah Taala. Maka inilah fananya karam lenyap pada pandangan mata hati segala af’al perbuatan dirinya dan sifat-sifat dirinya dan segala perbuatan hambanya dan sifat-sifat hambanya di dalam musyahadah hati seperti firman Allah Taala di dalam surah Ar Rahman ayat 27:

وَيَبۡقَىٰ وَجۡهُ رَبِّكَ ذُو ٱلۡجَلَـٰلِ وَٱلۡإِكۡرَامِ 
“Dan tetap kekal Dzat Tuhanmu yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan.”

Dan di dalam surah Al Qasas ayat 88

كُلُّ شَىۡءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجۡهَهُ
“setiap sesuatu akan binasa kecuali dzat Allah”